zaterdag 4 februari 2017

Aankomstdag

Auto is in geladen, toch weer véél bij me, fiets staat achterop.
Om 13.00 vertrekken we naar Merselo.
Onderweg begint het helaas al te regenen.
Iets over half 3 waren we bij Opdekamp 2.
Maria had ons zien aankomen en deed de deur voor ons open.
Na alles binnen te hebben gezet, hebben we een bakkie gedaan bij Jos en Maria.
Ruud ging tegen 4en richting Gouda.
Ik heb op mijn gemak alles een plaatje gegeven en ben met mijn haakwerk op de bank geploft.
Heerlijk met de kachel aan en mooie tulpen op tafel.
Helaas werd het niet meer droog en ben niet even naar buiten geweest.
Ik hoefde de boel ook niet te verkennen, omdat we hier al geweest zijn.
Heerlijk thuis komen, alles weten te vinden.
Voor het eten heb ik mijn fietstassen er alvast opgemaakt.
Morgen hoop ik dat het droog is. Mijn plan is om naar Melderso te fietsen naar museum de Locht.
ZONDAG
5 februari 2017
Afsluiting Wisseltentoonstelling “Joodse Onderduikkinderen” -05/02-
Op deze zondag wordt de Tentoonstelling “Joodse Onderduikkinderen” officieel afgesloten. Dat zal in het bijzonder gebeuren met een lezing van Herman van Rens. De lezing begint in het museum om 14.30 uur en wordt omlijst door Klezmermuziek. Herman van Rens (1946) is geboren in Horst-Hegelsom. Hij was dertig jaar huisarts in Beek. Na zijn pensioen studeerde hij geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, een studie die werd afgesloten met een master-graad Holocaust- en Genocidestudies aan het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie NIOD te Amsterdam. Samen met Annelies van Rens-Wilms deed hij archiefonderzoek naar de vervolging van joden en zigeuners in Limburg.

Mejoeches (Klezmerband)
-05/02-
Klezmer is de benaming voor de oorspronkelijk instrumentale muziek die gespeeld werd bij bruiloften en andere feesten van de asjkenazische joden. De asjkenazim ofwel Duitse joden verspreidden zich vanaf de Middeleeuwen over Oost-Europa tot in de Oekraïne. In hun taal – het Jiddisch – is ‘de klezmer’ óók het woord voor de muzikant die zijn instrument laat praten, zingen en huilen. En ‘klezmorim’ is daarvan het meervoud.
Meeslepende melancholische melodieën en vrolijke dansmuziek worden in het programma van Mejoeches met elkaar verenigd. Naast Jiddische liederen brengt Mejoeches momenteel ook liederen in het Ladino van de sefardische ofwel Spaanse en Portugese joden. De sefardim zijn als gevolg van de inquisitie uitgeweken naar Marocco, Joegoslavië, Bulgarije en Griekenland.
Oude ambachten -05/02-
Het is niet altijd precies aan te geven wat men kan gaan zien. Maar meestal is er “hout snijden”, “boter karnen”, “manden vlechten” en “klompen maken”.
Naar de tentoonstelling over "Joodse Onderduikkindere" wil ik graag naar toe. En morgen is de laatste kans.
 
Vanavond heb ik heerlijk gegeten.
Ik had donderdag op de markt een portobello gekocht en vandaag broccoli.
Eerst zilvervliesrijst gekookt met nasikruiden.
In de wok een uitje gebakken met de steel (in stukjes) van de portobello. Hier de gekookte rijst bij geroerd.
Het rijstmengsel in de portobello gedaan, met hierop plakjes frisse geitenkaas naturel van de AH en 2 plakjes ontbijtspek.
Dit 20 min op 190 graden in de voorgewarmde oven.
De broccoli in stukjes verdeeld en 5 min gekookt.
En dan smullen
Nu koffie zetten.
 
Doei en tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten