zondag 5 februari 2017

2e dag - zondag

Heerlijk wakker worden zonder al de geluiden die ik thuis hoor.
Helaas wel wat vroeg.
Maar daardoor heb ik een lange dag.
Begin was mistig, maar al snel kwam de zon door
Na de koffie en wat steken gehaakt te hebben heb ik mijn GPS mij laten begeleiden naar Melderslo.
Niet een heel gezellige route, pas in Horst werd het mooi en fietste ik door een gebied waar ik heb gelopen met de Walk for the Roses.
Leuk om dan te fietsen en in gedachten weer in september te zijn.
Bij museum De Locht aangekomen, zag ik dat ik wel eens was geweest.
Maar dat is wel een tijd geleden; denk toen Liesbeth haar 50ste verjaardag vierde.
Ruud en ik zaten toen bij een vrienden op de fietsadres en hebben daar in de buurt toen het weekend in juni vertoefd. Dan zijn er ook lekkere blauwe bessen en asperges.
Nu was alles kaal, maar de zon maakte heel veel goed.
Wat foto's die ik in het museum heb gemaakt;

Was leuk zo rond te lopen en oude ambachten te zien. In een zaal waren ook mensen bezig met oude ambachten; houtsnijwerk, manden maken met wilgentenen, e.d. Heeft niet veel indruk achter gelaten en het was er op het moment ook erg rustig.
In het hele museum was het rustig, dus kon ik overal goed kijken.
Nu binnenkort weer een keer naar het museum in Reeuwijk; ben ik lang geleden geweest.
De speciale tentoonstelling over de Joodse kinderen die in Noord-Limburg een onderduikadres kregen, kwam niet echt binnen. Er was veel "ruis". Verschillende tv's die allemaal verhalen vertelde en dat allemaal tegelijkertijd!!
Ik heb in het gastenboek geschreven dat ik het indrukwekkend vind, maar dat het vervelend is al die bijgeluiden van de diverse tv's.
Buiten het museum heb ik er helemaal niet aan gedacht om foto's te maken.
Om half 2 ging ik naar het restaurant voor een cappo en appelkruimelvlaai.
Ik ben gelijk gaan zitten waar de afsluiting van de tentoonstelling was.
Om 14.00 begon een man op piano en een vrouw op een viool te spelen. Erg mooi, kreeg kippevel en het leek net of ze een verhaal aan het vertellen waren. Daarna was er ook nog een zangeres met Joodse muziek. Mooi.
Daarna kwam Herman van Rens meer vertellen over hoe de organisatie was van de verzetsgroepen die Joodse kinderen uit o.a Amsterdam naar Limburg haalde.
Hoe een lerares gezinnen zocht waar de kinderen heen konden.
Hij vertelde veel zodat de verzetsstrijders niet vergeten worden voor de goede daden die ze hebben gedaan, maar ook de gezinnen die een extra kind in huis namen en onder een andere naam mee draaide in het gezin.
Na de lezing, rond half 4, heb ik de fiets weer gepakt en ben naar "huis" gefietst.
Heerlijk weer om te fietsen.
Ik ben nog even gestopt, bij een bord waar het leek of het in de brand was gestoken. Dit zag ik op de heen weg.
Dit was het;
Een van de vliegtuigcrash in de buurt van Castenray.
Op deze plattegrond waar een vliegtuigcrasht. Ook in Merselo
Dit huis kwam ik dichtbij huis tegen...gewoon leuk!

Tegen half 5 kwam ik weer thuis.
Mijn route van de GPS.
Lekker een biertje met wat lekkers.
Onze glazen die we in november hadden laten staan, heb ik weer kunnen gebruiken.
Een herfstbock drinkt daar toch lekkerder uit.
Mijn avondmaaltijd;
Tagliatelle met diverse groenten uit de wok met pesto, kaas en peterselie.
Nu weer verder met mijn kleed; ik ben met de rand bezig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten